منتديات 5 ستارز
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اسئله جريئه

3 مشترك

اسئله جريئه Empty اسئله جريئه

مُساهمة من طرف loleta الإثنين أغسطس 20, 2007 4:36 pm

اسئله جريئه
اعزائي محبي الصراحه
لدي اسئله جريئه قد تكون خياليه لكنها موجوده بالمجتمعات العربيه حتى لو لم يصرح بها علنا لذا ارجو التعليق عليها بمنتهى الجرئه ةالصراحه
حبايبي لوكان لكم صديق وتزورونه كل يوم في بيته طبعا هو متزوج وفجاه اكتشقت ان زوجة صديقك على علاقات مشبوهه مع بعض الاصدقاء الي يزورونه معك اية راح تكون ردة فعلك
هل---تصارح صديقك بحال زوجته
هل---تنصح اصدقائك بعدم الاسائه لصديقهم والتعرض لمحارمه
هل---تسكت على الموضوع وتقول يالله الايام بتكشفله حال زوجته
ولا تركب الموجه وتصير نذل وتقول يالله اصير معهم
الحاله الثانيه
لو كنتي متزوجه وكان لزوجك صديق وهذا الصديق يزوركم باستمرار ويظهر لزوجك جميع معالم المثل والصداقه لكنه عكس هذا كله معك يعني يحاول التحرش فيك والاتصال بيكى من ورى زوجك اية ردة فعلك
هل ---تبلغين زوجك بحال صديقه
هل---تصبرين وتسكين حفاظا على مشاعر زوجك قدام صديقه
او تبلغين احد اقاربك ويتفاهم معه
الحاله الثالثه
لو كنتي تشتغلين في محل مختلط شباب وبنات وكنتي متحجبه ومحتشمه في لبسك لكن اكتشفتي ان الشباب ما بعيرونك اهتمام وجل اهتمامهم لصديقاتك المتبرجات العاريات الكاسيات اية رح تكون ردة فعلك
هل--تغارين من البنات وتقولين ياليتني مثلهم كان عطوني وجه
ام--تعتزين بنفسك وتزيد ثقتك بنفسك وتفتخرين بانك محافظه عللى القيم والمبادى الاسلاميه وتستمرين على نفس الخط
ولا تحاولين اصلاح زميلاتك وحثهم على التحشم والحجاب لكن الله يعينك على تعليقاتهم السخيفه

ولكم تحياتي
loleta
loleta

عضو مظبط الدنيا @@ عضو مظبط الدنيا @

انثى

اسئله جريئه Empty رد: اسئله جريئه

مُساهمة من طرف samsoma الإثنين أغسطس 20, 2007 6:34 pm

حبايبي لوكان لكم صديق وتزورونه كل يوم في بيته طبعا هو متزوج وفجاه اكتشقت ان زوجة صديقك على علاقات مشبوهه مع بعض الاصدقاء الي يزورونه معك اية راح تكون ردة فعلك
طبعا يا لوليتا انا فى الموقف ده لازم اقوله على كل حاجة لان كده حرام انه يفضل مخدوع فى واحدة وهى بتخونه

بي بردوا وانا رايحه عشان اقوله لازم اكون مستنده على حاجة قويه تثبت كلامى ده
لان ممكن يطلعونى انا فى الاخر انى كدابه وبخرب البيوت يعنى لازم يبقى معايا دليل على خيانتها لان الخيانه ى طبعا حاجة صعبه جدا
لو كنتي متزوجه وكان لزوجك صديق وهذا الصديق يزوركم باستمرار ويظهر لزوجك جميع معالم المثل والصداقه لكنه عكس هذا كله معك يعني يحاول التحرش فيك والاتصال بيكى من ورى زوجك اية ردة فعلك
طبعا انا الاول هحاول احذره وهعمل كل اللى اقدر اعمله ولو كل ده ما نفعش معاه اروح طبعا واقول لجوزى على طول

وطبعا مش معقول انى ادخل حد غريب فى مسائل زى دى حتى لولو كان قريبى جدا
وكمان عشان جوزى ياخد باله من صاحبه ده اللى بيمثل عليه انه عنده مبادىء وقيم وعشان يعرف ان كل ده كدب ومظاهر خداعه
لو كنتي تشتغلين في محل مختلط شباب وبنات وكنتي متحجبه ومحتشمه في لبسك لكن اكتشفتي ان الشباب ما بعيرونك اهتمام وجل اهتمامهم لصديقاتك المتبرجات العاريات الكاسيات اية رح تكون ردة فعلك
طبعا انا مش هغير من شويه متبرجات

ومش مهم انى الفت نظر الشباب دول ليا لان فى ناس بتقدر الناس المحترمه والمحترمات
وانا متأكده ان لو حد من الشباب دول جه عشان يتجوز عمره ما هيتجوز واحده من البنات دول
وشكرا يا لوليتا على الاسئله الجميله دى
samsoma
samsoma

عضو حلو وشغال @@ عضو حلو وشغال @

انثى

مُساهمة من طرف Aoya الإثنين أغسطس 20, 2007 10:30 pm

بالنسبة للحالة الاولى.........اكيد طبعا هقوله على كل حاجة اعرفها علشان مايفضلش مخدوع كتير وهو بردو اكيد صاحبي وانا اتمنى له كل سعادة ومش هقبل انه يكون في الموقف ده بس لازم اكون مستعدة كويس بالذات من رد فعله

بالنسبة للحالة التانية.......لو ماجاش بالذزق يبقى لازم اقول لزوجي على كل حاجة علشان في الارخ مااطلعش انا اللي غلطانة ويوقلي كان لازم اعرف لو عرف باي طريقة تانية غير كده علشان افضل في نظر زوجي كويسة وعلشان اثبت لصاحبه ده اني محترمة وعندي اخلاص ووفاء واحترام لزوجي

بالنسبة للحالة التالتة..........اكيد مش هغير من متبرجات وانا عندي قناعو وثقة بالحجاب اللي انا لبساه وعندي احترام لماديء الاسلام زي ماقلتي
Aoya
Aoya

عضو حلو وشغال @@ عضو حلو وشغال @

انثى

مُساهمة من طرف loleta الثلاثاء أغسطس 21, 2007 1:35 pm

ميرسى يا سوما انتى واويا على ردودكم
loleta
loleta

عضو مظبط الدنيا @@ عضو مظبط الدنيا @

انثى

- مواضيع مماثلة